RSS

Nya öl att brygga

03 Apr

Påskveckan inleddes med cirkelträning tillsammans med seniorerna. Som vanligt ingen plats för vila och efter de två svettiga varven fick vi en utmaning: köra jägarvila i lite drygt 3 minuter. Det var väldigt många som fixade detta, själv klarade jag det med ett nödrop.

På sena eftermiddagen tog jag en tur till ölkompaniet för att inhandla ingredienser till mina två kommande öl samt att fylla på kolsyretuben. Dock fanns ingen utbytestub kvar så jag får göra ett nytt besök där på fredag till Carinas stora förtjusning eftersom Hon då får åka bil hem, precis som idag efter en del övertid. Jag ska brygga två stycken testbatchar på vardera 5L. Den ena är en ale gjord på enbär, döps till enebärs, som tydligen ska vara riktigt smarrig till grillat och som verkar bli en höjdare. Det andra ölet är ett midsommaröl, döps till summernight, där jag ska tillsätta lite citronmeliss tillsammans med amarillohumle och jag tror att det kommer bli ett härligt friskt öl som balanserar beskan med syrlighet. Om det faller väl ut blir det en tur till garaget och bryggning i min Grainfather.

Jag är riktigt nyfiken på resultatet av dessa. I övermorgon släpper också mitt pålagda alkoholstopp efter elkonverteringen och klockan 00:01 korkar jag då upp min Frankiska lager för den första provsmakningen. Min tanke är att ta med den till torsdagens föredrag om mätmetoder och mikrobiologi för en djupare analys. Dessutom vill vår teacher, Simon, som presenterade ölet för oss, provsmaka.

20180403_192227

 

Lämna en kommentar