RSS

Ölet fatat

14 Jul

Dagen startade med träning. Ett spinningpass och ett rörlighetspass på Improve som genererade ett antal bonuspoints. Lisa grillade oss rejält på cyklingen vilket vi seniorer innte backade för. Vi är ganska tuffa. Kvarg med jordgubbar och musli, mättande men lite points, med lite slappande för att hämta andan. Vi tog åter igen sats och masade ner till COOP för att fylla på förreådet av grönsaker och ett par andra varor som tagit slut.

Nu på kvällskvisten har jag äntligen fatat Lilliehööken. Nu står faten i kylen på kolsyrning, 1,2 bar och där ska de stå i fem dagar, sedan kan jag ställa in stora fatet i kegeratorn. Så fort kolsyrningen är klar kan jag ge mig på nästa bryggning. Det kommer att bli min favoritlager – Grolsch – som jag har ett mycket bra klonrecept på. Den ska jäsa på 10 -12 grader vilket innebär att den måste stå i kylskåpet och att jag måste aktivera styrdonet som ger rätt temperatur. Det lilla fatet med Lilliehöök som innehåller knappt tre liter kommer jag att flaska. Grolschen däremot, ska jag göra en lite större batch av så att volymen i det lilla fatet blir större. Tanken är att den ska ner i jockeyboxen som ska med till Danmark.

 

Lämna en kommentar