RSS

Öl, pizza och blåst

04 Okt

Dagen har gått i hushållets tjänst. Först buteljerade jag den senaste satsen med öl samtidigt som jag lyssnade på ljudbok. Resultatet blev 42 halvliters flaskor som nu ska stå till sig i två veckor (minst). Skönt att få det gjort, jäsningen hade dragit ut på tiden och det tog ytterligare en vecka längre än normalt.

Nästa grej blev att tillverka pizzadeg och jag tog vår nya köksmaskin i tjänst för första gången. Det knådades deg för fyra pizzor (som täcker en ugnsplåt) som sedan fick jäsa färdigt innan jag delade upp det i fyra mindre degklumpar som jag stoppade i plastpåsar och skickade in i frysen. Jag är ganska nyfiken på hur det blir när jag sedan ska ta fram en deg och göra en pizza på.

Vädret är inte så kul. Det regna och blåser som satan. Vinden är mest besvärlig och gick så hårt åt ute på terrassen att det överdrag jag hade till utemöblerna blåste av. Så det var att bylta på sig och ge sig ut och rätta till det hela. Nu är det mer stadigt, det är ju av misstagen man lär sig.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 4 oktober, 2017 i Ölbryggning, Hemma

 

Kommentera

 
