RSS

Skandia och BankID

03 Maj

En sak är säker. Skandia Försäkring är inte den vassaste kniven i lådan. Jag skulle höja inkomstbeloppet på min sjukförsäkring som ger ett par hundralappar extra om jag mot all förmodan blir långvarigt sjukskriven. OK! Jag öppnar försäkringen efter att ha loggat in med mobilt BankID på Skandia. Så långt inga problem. Bockar för det löneintervall jag ska ligga i och sparar det. Sedan kommer nästa punkt. Jag ska signera det med BankID. Klickar på signeringsknappen och sedan står det och tuggar. Hmmm…  Avbryter, går in och gör hela proceduren igen. Samma sak när jag ska signera. Då ser jag det! Det står ju BankID och INTE mobilt BankID!! Jag måste ha ett BankID på fil i datorn!! Jaha. Först laddar jag ner programvara och sedan drar jag över till Swedbank, loggar in med mobilt BankID, hämtar ID på fil. Den hämtningen signerar jag med mobilt BankID (!!).

När allt är installerat och klart går jag in på Skandia igen (med mobilt BankID), gör om hela proceduren och signerar. Nu funkar det.

Jag har alltså loggat in med mobilt BankID och för att göra min förändring så signerar jag med BankID (på fil) som jag hämtat från Swedbank och signerat med mobilt BankID som jag dessutom loggade in med. Kan någon vettig person förklara den logiken för mig. Jag står handfallen och har fortfarande svårt att tro att detta är sant (vilket det faktiskt är). Hur tänkte man där eller tänkte man inte. Att komma till mig med kommunikatörssvar som att det har med säkerhet att göra kommer jag att betrakta som en fientlig handling. Vojne, vojne…

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 3 maj, 2017 i Gnäll

 

Kommentera

 
