RSS

Buteljering och nytt öl på G

17 Feb

Äntligen! Idag var det dags för buteljering av min andra ölsats. Den har jäst fyra dagar längre än vad som angavs i instruktionerna. 33 halvlitersflaskor och 14 33 cl flaskor har jag tappat upp och kapsylerat. Nu ska det stå i tre till fyra veckor. Förs i rumstemperatur sedan lite svalt. Dock är jag inte lika nöjd som jag var med förra omgången. Denna gång är alkoholhalten uppmätt till 6,6 viktprocent vilket blir 8,3 volymprocent. Det är i starkaste laget för min del. Denna gång (liksom den förra gången) tillsatte jag en extra påse med ljust maltextrakt som skulle ge ölet lite mer styrka. Så kommer jag inte att göra nästa gång vilket blir ganska snart. Jag har ett nytt maltextrakt hemma som jag tänkte sätta redan denna helg. Denna gång blir det ett lageröl som går att jäsa i rumstemperatur. Normalt är lagerölen underjäst vilket innebär att det normalt ska jäsa i temperaturer mellan 8 – 12 grader.

Nästa öl kommer också att bli något liknande – en New Zeeland Pilsner. Denna gång ska jag inte använda det extra ljusa maltextraktet och då tror jag att jag kommer att hamna på den alkoholhalt jag vill ha, mellan 4 och 5 volymprocent. Jag har flaskor klara för detta också. Det är inte bara gott att dricka öl, det är också jävligt kul att göra. Nästa steg är att lämna färdiga extrakt och mäska själv och göra hela bryggprocessen. Då  har jag större möjlighet att styra smak och ölsort själv. Mitt stora problem kommer att bli hur jag brygger öl under sommarmånaderna för vår lägenhet blir alltid riktigt varm och det får inte vara hur varmt som helst. Det kommer att bli en utmaning.

20170217_160536

Dags att tappa på flaska och klämma på kapsyl…

 
4 kommentarer

Publicerat av på 17 februari, 2017 i Ölbryggning

 

4 svar till “Buteljering och nytt öl på G

  1. Ava

    17 februari, 2017 at 21:22

    Källarförråd?

     
  2. Ultrastefan

    17 februari, 2017 at 21:31

    För mycket inbrott där… /S

     
    • Ava

      18 februari, 2017 at 14:33

      Förstärk väggarna och dörren! Du kan säkert få massa gratis armeringsjärn från Ekoducten som de håller på att riva vid Sandsjöbacka. 😉😅

       
  3. Ultrastefan

    18 februari, 2017 at 15:51

    Ska vidarebefordra tipset till Partillebo… /S

     

Kommentera

 
