RSS

Höjden av bonntur

09 Nov

Så vann ju Donald Trump ganska oväntat. Jag är överraskad men ändå inte, mer än så kommer jag inte att älta detta. Det överlåter jag till andra svenskar eftersom det är en svensk specialitet att älta saker och kan bara konstatera att det snart igen kommer att vara lugnt i myrstacken. Jag kunde äntligen cykla till jobbet denna vecka men det var fanimej en seg tillställning och jag hade inte det minsta klipp i trampet idag. Fast alla dagar kan ju inte vara perfekt. Lite krispigt var det ute. Molnigt med en svag vind och fyra minusgrader. Vinterklädseln fungerade bra och jag var egentligen inte trött men jag kom inte framåt. Kanske var det för att jag var lite väl vadderad på grund av vädret. Lite kan också ha berott på att jag slängde dagen till ära på bakhjulet med dubbar och då har jag ju en annan kassett på hjulet. Det gjorde att det hackade lite på vissa växlar, speciellt i uppförsbacke. Hur som helst funkade klädseln bra och min nya lobster-handskar infriade mina förväntningar. Däremot hade jag problem med att visiret immade igen på insidan. Detta berodde mest på att jag hade dragit på mig en balaklava som skydd mot kylan. Det gjorde att min uppvärmda utandningsluft inte åkte ur munnen så att säga ut ”kröp upp” under balaklavan  och kom ut innanför visiret och immade igen. Jag kunde dock lösa problemet med att dra ner balaklavan och frigöra munnen för utandning, då gick det bättre. Hela 1 timma och 17 minuter tog det ut till jobbet idag. Pust, men så hade jag lite extravikt på ca 8 kg i form av jobbdator, klädombyte och matlåda. Vintercykling blev det.

vlcsnap-00103

GC-banan utmed Hisingsleden i morse

Nu kom en lättare hemfärd lite på skam. En jobbig motvind gjorde allt för att det skulle ta lång tid hem och det lyckades den med också. Jag slet ganska hårt och hemresan tog till och med en minut längre tid än resan på morgonen och snittfarten var ynkliga 15,9 km/h. Hemresan brukar normalt vara 10 minuter snabbare än resan till jobbet. Det var en tacksam Stefan som kunde ta sig in genom porten till huset. Då gjorde jag upptäckten! Min sadelväska var borta! Jag hade tappat den under färden och inte upptäckte det, trots att den väger ca 10 kg, så snacka om tuff cykling hem. Nu fick jag ett totalbryt. Väskan innehöll en väska med min plånbok och andra personliga, min jobbdator och lite förstärkningskläder. Jag insåg att det var bara att sätta sig på cykeln och cykla till jobbet igen och leta på vägen och jag hade inget som helst hopp att få återse den igen. Ni kan tänka Er den känslan.

Carina föreslog att vi skulle lasta in hojen i bilen och köra ut till Volvo och börja leta där för att sedan beta av vägen hemåt. Sagt och gjort så blev det. Nu funderade jag på var det kunde inträffat. Var har jag kört i något gupp eller liknande så hårt att väskan har hoppat loss? Då drog jag mig om att när jag startade ute på jobbet så äntrade jag efter ett par hundra meter upp på en hög trottoarkant för att komma in på cykelbanan. Jag hade hört en buss tuta bakom mig men fattade inte varför han tutade. Det var ett troligt ställe, så att åka dit ut och börja verkade som en bra idé. När vi kom fram som var det heureka! Där vid sidan av GC-banan, vid gräskanten låg väskan! Carina såg den först. Vilken lycka! Vilken lättnad! Och jag sjönk ihop i en stor hög. Jag kunde inte föreställa mig att jag skulle ha sådan bondtur. Jag hade ett misstänkt ställe till och det var Hjalmar Brantingsplatsen. Hade det hänt där skulle den väskan vara borta för alltid. Nu sitter jag här hemma och luften har gått ur mig. Vilken pärs!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 9 november, 2016 i Hemma, Jobb, Prylar, Träning

 

2 svar till “Höjden av bonntur

  1. Ava

    9 november, 2016 at 22:22

    Grattis! Köp en lott vetja! 😉

     
    • Ultrastefan

      10 november, 2016 at 09:57

      Skulle vilja säga tvärtom. Ingen idé att köpa en lott – jag har förbrukat all tur… /S

       

Kommentera

 
