RSS

Snabbare än bussen

07 Sep

Igår under hemfärden när jag hade färdats några hundratals meter kom jag fram till korsningen Hisingsleden/Assar Gabriels väg utanför Volvo RA. Där ute på leden stod Gul busslinje på väg till Partille och väntade på grönt ljus. Denna buss är mitt alternativ om jag skall till jobbet springandes eller icke cyklandes. Bilen undviker jag idag in i det längsta. Jag har noterat att när jag sätter mig i en bil och kör till jobbet (eller därifrån) så skjuter min stressnivå i höjden, även om jag tar det lugnt hem och inte idiotkör som jag gjorde för 10-20 år sedan. Ja, jag har gjort det men den tiden är förbi. Hur som helst så medför detta att jag är ganska speedad när jag kommer innanför dörren. Med cyklingen är det tvärtom. Jag kommer alltid fram, det är aldrig trafikstockningar och de enda stoppen är vid rött ljus (jag stannar ALLTID vid rött ljus). När jag kommer fram är jag andfådd, lite svettig MEN jag är INTE speedad. OK. Tillbaka till bussen, vad är det med den då? Jo! Jag kunde konstatera att jag vara hemma vid dörren innan denna buss var framme vid min hållplats. Yeaahhh! Det var inte fråga om att idiottrampa men jag höll fart utan att ta i och utnyttjade de segment utmed banan hem där jag kunde trampa på (Stålhandskegatan Herkulesgatan, Ringögatan t.ex) och tog det lite lugnare när jag var bland folk (Hjalmar Brantingsplatsen, Gamlestadstorget, Bellevue t.ex). Detta faktum gör att jag känner mig nästa beroende av att cykla och numera spyr åt de gånger jag är tvungen att ta bilen, för det händer om jag har ett ärende eller ska någonstans efter jobbet). Av denna anledning skriver jag ibland att jag har nedgraderat mig till bilist, så är det! Jag kan inget annat än att flina när jag rullar förbi mer eller mindre stillastående bilköer och inser hur mycket jag sparar på mitt redan slitna mentala tillstånd.

vlcsnap-00094

He-he! Jag hann före!

Tyvärr får man inget tack för det. För jag tillhör ju den trafikantgrupp som aktivt ser till att det i alla fall blir en bil mindre i köerna, ändå blir jag som medlem i trafikantgruppen cyklister utskällda av mer eller mindre intelligensbefriade (jag vågar nog påstå att gruppen ”mer” dominerar här) av de bilister som tycker det är hopplöst med köer. Den ekvationen får jag inte ihop. Min upplevelse är dock att huvudskaran av bilister är hjälpsamma och hänsynsfulla. De stannar vid överfarter och släpper fram mig, trots att jag har väjningsplikt mot bilarna. Jag är alltid noga med att höja handen till ett tack, en lite gest som gör så mycket för trivseln. Det finns också de som är otrevliga och som skall smyga upp bakom och tuta i uppfostrande syfte (Västtrafik är ganska bra på detta). Som tur är dessa inte särskilt vanliga och i 9 fall av 10 beror det på att de själva är notoriska fortkörare som blir tvungna att sänka farten några sekunder. De bilister som tutar på avstånd (för att uppmärksamma att de kommer) brukar jag höja en hand för att visa att jag uppfattat dem och sedan ge en vinkande gest som visar att jag är beredd på omkörningen. Sådan samverkan gör mig varm om hjärtat. Jag tror inte att kasta skit på en trafikantgrupp, rent allmänt, är positivt. Jag förstår att folk tycker det är kul att kasta skit på cyklister. Hur ofta ser man inte insändare på temat en cyklist gör fel, då gör alla cyklister fel. Jag gör allt för att försöka föregå med gott exempel och det gör mig förbannad.

Hur som helt kom jag för linje Gul hem trots att jag inte for fram som en tour de France cyklist på vägarna och bland folk. Cykelpendling är ett grymt bra alternativ och slår även kollektivtrafiken. Att i höst sitta på en buss med snuskiga människor som inte kan hålla för mun när de hosta eller nyser, är superförkylda eller mer eller mindre har influensa och smittar ner andra. Det är inget för mig. Ingen smittar mig på cykeln på väg till eller från jobbet.

vlcsnap-00100

I väntan på rendez vous med Kenneth på GC-banan utmed Öckeröleden (väg 155). Jag var knappt 2 minuter före honom den dagen.

 

 

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 7 september, 2016 i Åsikter, Hälsa, Jobb, Träning

 

Kommentera

 
