RSS

Fel på minnet

05 Aug

Av gårdagens beskrivning av den rutt jag sprang i går kväll kan jag bara konstatera att jag har minne som en guldfisk. Banan jag sprang var inte alls som jag mindes den. När jag väl kom ner för Bergsjöbacken och gick på GC-banan mot Lärjedalen var det inte alls nedför hela vägen. Tvärtom, en hel del slakmotlut. Det var egentligen den sista dryga kilometern som gick nerför. Men tro mig. Jag kommer aldrig att glömma det. Löpningen i sig var OK. Det var betydligt mer höjdmeter nu och mycket mer uppför i de 10,6 km jag hann springa innan jag mötte LEK-gänget. Det drog också mycket puls och jag låg vid en hel del tillfällen på lite drygt 90% av max. Snittpulsen låg på 85,4 % av max. Lite väl mycket men ganska väntat ändå. Den tuffaste delen var vägen nere från Lexby på GC-banan utmed Mellbyleden upp till Bergsjön. I princip 2,5 km stigning. Där fick jag veta att jag levde. Trots allt så lyckades jag ändå snitta strax under 8 minuter per kilometer, det får jag anse som OK i detta inledningsstadium av min väg tillbaka. Nu har jag varit uppe och nosat på tvåsiffrigt igen. Det som jag såg på passet och som oroade mig var att pulsen hade en lite längre spik med toppvärde 98,2 % av max redan efter 650 m, i övrigt låg den perfekt. Kan det vara min historia med hjärtarytmier som slog igenom lite grann där. Misstänker det. Det kommer inte att vara sista gången det inträffar heller, men tack och lov är dessa episoder idag mycket sällsynta och de ger mig ändå en liten påminnelse om vad jag har och har haft för problem. Bra, tycker jag.

Jag kunde även konstatera att allt funkade bra med att springa med löparrygga och vätskeblåsa  igen. Fick passat till allt och det satt som det skulle. Nu vet jag att den biten är kollad inför eventuellt kommande höstlöpningar till jobbet. Det var ju ändå ett tag sedan jag sprang med löparrygga. Idag blir det vilodag och jag skall fortsätta att läsa igenom en liten aktieskola som jag hittat på nätet för att lära mig lite basic om aktier och hur det funkar. Jag har frigjort en liten tusenlapp som jag kommer att starta upp med i lite blygsam skala och se om jag kan förbättra min pensionsavkastning lite grann. Det går inte en dag utan att jag tänker på och planerar för pensioneringen, speciellt att kunna dra innan jag blir 65. Men man skall aldrig säga aldrig. Skulle det nu inträffa att jag kan få ett nytt jobb som är intressant kan jag nog mycket väl tänka mig att stanna tills jag fyller 65 (sannolikheten för att få ett nytt jobb är nog lika stor som att få en sjua på lotto). Men just in case så vill jag kratta manegen så mycket det går för att kunna dra iväg vid 62 år och 1 månad (656 dagar dit). Ett sätt är att vara synnerligen aktiv med mina pensionsfonder och även bygga lite reservkapital med aktier.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 5 augusti, 2016 i Hemma, Träning

 

Kommentera

 
