RSS

Regn och rödljus

29 Jun

Det blev en blöt cykling hem. Det regnade hela tiden och det var regnställ på. Trots det drog jag hem på 55 minuter. Resan blev ganska händelselös och inga incidenter, vilket jag alltid är extra glad för. Det jag stör mig på är alla som kör mot rött ljus, det känns nästan som om jag är den ende i Göteborgs som stannar vid rött ljus. Varför skall det vara OK och cykla mot rött ljus bara för att man befinner sig på en cykel? Löjligt! Inte undra på att bilister spyr galla över cyklister och därmed håller igång detta intelligensbefriade street-war. Det har till och med gått så långt att en cyklist bakom mig en gång vid Gamlestadstorget sa åt mig att jag skulle flytta på mig så att han kunde få komma fram och över och därmed cykla mot rött ljus. Om jag uttrycker mig milt och diplomatisk klarade jag ut för honom att jag flyttar på mig när ljuset slår om till grönt och ville han ta sig över innan dess fick han lösa det bäst fan han ville. Sådan fräckhet gör mig riktigt förbannad, dessutom hade pajasen ingen hjälm på huvudet vilket säger en hel del om hans mentala nivå. Många av dessa cyklister har också körkort och jag kan inte förstå varför de inte kör mot rött då också. Just nu är det 1500 spänn böter för en rödljuskörande cyklist och den slappa cykelpolisen är ute och rör på sig. Jag tycker det skall vara samma straffsats som för bilister – drygare böter och körkortsindragning (om de nu har körkort), samtidigt måste också sägas att infrastruktur för cyklister skall byggas efter cyklister och inte andra trafikantgrupper. Att skapa grön våg och anpassa rödljusens omloppstider skulle nog få bort en del av dessa rödljuskröningar. Men det finns ju alltid ufon som inte fattar eller skiter i det ändå.

Jag kan ju tillägga att den tid som går åt för stopp under resan stoppljus etc är väldigt liten. Jag har fört statistik på detta med att jämföra totaltiden för resan med tiden i rörelse (rullsnittet). Medeltiden för dessa stopp är totalt 2 minuter och 1 sekund för en sträcka genom från Volvo Torslanda till Partille! Det som drar upp detta snitt är när jag stannade och fixade punk två gånger. Så det är banne inte mycket man förlorar på en resväg.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 29 juni, 2016 i Åsikter, Träning

 

Kommentera

 
