RSS

Grattis Island!

28 Jun

Jag är som de flesta vet ganska eller rättare sagt totalt ointresserad av fotboll och hockey nu för tiden. Men min magkänsla sa igår att jag skulle sätta mig och titta på matchen Island-England och den stämde. För en gångs skull fick Carina och jag se en fruktansvärt underhållande fotbollsmatch. Där fotbolls-David Island besegrade fotbolls-Goliat England och fixade en andra Brexit åt England som helt klart hade underskattat Islänningarna. Det var med glädje, inlevelse och spänning jag såg detta Isländska fotbollslag verkligen kämpa sig till en seger. Faktiskt en riktig hjälteseger. Det absolut mäktigaste ögonblicket var efter matchen då den Isländske lagkaptenen ställde upp sitt lag framför supporterläktaren och gjorde vulkanen (en variant på raketen). Denna vulkan kommer nog att bli ganska stilbildande. Det ögonblicket var oerhört mäktigt och det kommer jag inte att glömma. Och denne fotbollsointresserade individ skall garanterat parkera sig framför TV:n på söndag och se Islänningarnas kvartsfinal mot Frankrike. Frågan är om detta lag förmår att tända om till dess efter urladdningen mot England. Det brukar blir lite platt fall efteråt och jag hoppas verkligen att så inte blir fallet.

Annars tycker jag nog att fotbollsspelare är det ömkligaste idrottare som finns. Nuddar man vid varandra så ligger dessa överbetalda individer på marken och skriker av smärta som i princip alla fall snabbt går över efter en kort stund. Att göra så är för mig ett tecken på att man har misslyckats med en insats, fint, dragning, bollmottagning eller liknande. Patetiskt. Den enda smärttåliga individen på planen är målvakten. Denne kan få riktiga snytingar men är snabbt som vinden och som en stålfjäder som vecklat ut sig uppe på benen och jobbar igen, för de kan ju inte ligga och gny eller går de på något smärtstillande? Hur kan dessa individer kosta flera miljoner att värva? Det finns ingen av dessa som är värda sina pengar. Detta är en av anledningarna till mitt ointresse för fotboll. Det var faktiskt roligare att titta på fotboll förr, men inte idag. Jag tittar hellre på riktiga idrotter. Mångkampssporter som triathlon, multisport, ultralöpning, skidor etc. Där är det fan inga mesproppar som lägger sig ner som en unge i trotsåldern och gnäller så fort det inte går ens väg. Man reser sig upp och fortsätter. Ändå så läggs det ner enorma pengar på TV, sändningstider, expertkommentatorer på plats för att följa det svenska landslaget som inte är något annat än ett medelmåttigt fotbollslag. Sverige har världs- och Europamästare i andra sporter som på sin höjd får en notis. Ultralöpningen är ett av de bättre exemplen.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 juni, 2016 i Åsikter, Diverse

 

Kommentera

 
