RSS

Nya tag!

25 Jun

Färdigdeppat! Inget mer tycka synd om sig själv. Inget mer gnäll eller ynkande! Nu har jag släppt alla mina gamla drömmar enbart för att göra plats för nya drömmar. Denna gång kom min underbara fru och drog upp mig ur gropen då Hon presenterade en idé. Aldrig har jag kommit upp ur en grop så snabbt. En plan B utformades och jag har nu sytt ihop denna plan som utmynnar i projekt HoH som står för Helan Och Halvan och kommer att avslutas sommaren 2018. Så mycket kan jag i alla fall säga.

Vägen dit kommer att kantas av mycket skojiga saker (läs tävlingar). I och med mitt Badwater surrender kommer det inte att bli kvaltävlingar i stil med 100 miles etc. Det är just nu lite för mycket för min kropp men man skall ju aldrig säga aldrig. Just nu är min status sådan att jag (min kropp) inte pallar sådana skojsigheter. Däremot innehåller vägen ett och annat 6 timmars lopp eller liknande (jag kan ju bara inte släppa den avkopplande ultralöpningen). Nästa år – 2017 – kommer temat att bli halvmaraton och 2018 kommer det hela att rampas upp ett snäpp (minst). Jag har redan lagt ett tävlingsschema hela vägen fram till slutmålet 2018. Tre tävlingar är jag redan anmäld till 2017. Göteborgsvarvets seedningslopp 10 km i Göteborg den 26 mars, Stadsgirot, 70 km krävande cykelbana den 7 maj och Göteborgsvarvet den 20 maj.

Resten av detta år skall jag hitta tillbaka lite grann och försöka få ner tempot. Temat kommer att vara återhämtning. Framför allt skall jag komma till rätta med min mentala trötthet som just nu är min största fiende och den svåraste fiende jag har stött på hittills. Denna mentala trötthet är ett resultat av ett stressigt jobb och trauma som sitter kvar från min aortadissektion. Den efterreaktionen kom ganska sent och jag var faktiskt inte riktigt beredd på den då jag inte såg det komma. Min usla stressituation på jobbet hade maskerat detta. Jag har en helsickes massa timmar kvar i min kompbank, 211 timmar närmare bestämt vilket ger en bild av mitt jobb. Det jag nu gör är att ta en veckas ledighet var 5:e vecka med start vecka 42. Den tidbanken kommer ändå att fyllas på under hösten. Detta kommer att bli min stora utmaning det närmaste året.

Grundträningen kommer att bestå av min kära pendelcykling som också fungerar som medicin för den mentala tröttheten och är också mentalt stärkande, speciellt under vintermånaderna. Det kommer också att bli löpning men inte lika intensivt som innan maj 2012. Jag har inga tävlingar planerade och om jag springer på något (inte meningen att vara vitsig) som verkar kul och passar mig i situationen hugger jag till. Jag har faktiskt redan anmält mig till Göteborgs maraton den 8 oktober, till halvmaratondistansen. Jag skall också göra ett allvarligt försök med den urtråkiga styrketräningen eftersom armstyrka och bålstabilitet är min akilleshäl. Den 22 augusti öppnar gymmet i den nya Partille arena och Carina och jag tänkte dra dit och hugga ett kort. Förutom Göteborgs maraton så är det enda lopp jag bestämt mig att köra detta år (även om jag inte är anmäld) Sylvesterloppet på nyårsafton. Det skall bli mitt officiella avstamp till projekt HOH. Då blickar jag framåt (igen).

Jo! En sak till. Viktminskningen skall fortsätta. Jag har tyvärr under detta ofrivilliga uppehåll lagt på mig 5 kg. De skall bort och sedan fortsätter jag striden.

 
1 kommentar

Publicerat av på 25 juni, 2016 i Hälsa, Tävling, Träning

 

Ett svar till “Nya tag!

  1. carlssonkarlsson

    25 juni, 2016 at 14:50

    Ha! Grymmebra!

     

Kommentera

 
