RSS

Seedningslopp på Mantorp

19 Mar

Idag var det dags för att rusa med nummerlapp.Det var dags att springa Göteborgsvarvet seedningslopp. Denna gång var aktiviteten förlagd till Mantorp racingbana. Jag var där tillsammans med Carina, svåger och svägerska. Vädret såg ju hyfsat ut men vi befann ju oss i Östergötland och på Mantorp. Ett ställe som inte är speciellt vindskyddat precis. Vädret var bra i början. Solsken och ca 5-6 plusgrader. Lagom till start gick solen dock i moln och vinden bedarrade dock inte, snarare tvärtom, inte lika kul. Den tilltog faktiskt för varje varv. Speciellt ute på den bortre rakan där vinden kom rakt emot mig. Sista varvet var riktigt kämpigt men jag lyckades i alla fall hålla ett hyfsat tempo, dessutom har jag bra erfarenhet av motvind från mina pendelcyklingar på Oljevägen. Mitt mål var att fixa Sylvesterloppets tid på 1.15, i Skövde förra helgen passerade jag milen på 1.17. Jag tog förvisso i lite extra idag och snittade på 85% av min maxpuls, ganska mycket för mig. Trots vind och att banan inte var så jätteflack som man kunde tro, gick det ändå bra. Den bortre rakan bestod av en ganska seg motlutning. Inte brant men lång, det i kombination med en stark motvind gav en utmaning. Det fanns en kortare och något brantare uppför i slutet av varvet (vi sprang 3 varv). Inga stora höjdskillnader, men nog för att påverka i alla fall. När jag tittade på klockan efter målgång kunde jag konstatera att jag sprungit milen på 1.11.56, et klart snabbaste på bra länge och jag hade snittat i 7.08-tempo. Riktigt bra i min värld. Naturligtvis är jag grymt nöjd med detta och det stärker mig inför kommande utmaningar och träningar. Så idag känns det jäkligt bra igen. Det gjorde tydligen en del att springa på en racerbana.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 19 mars, 2016 i Tävling

 

2 svar till “Seedningslopp på Mantorp

  1. Örjan Mattsson

    19 mars, 2016 at 20:04

    Racer-Stefan!

    Kanske ditt nya epitet. 😉

    Härligt med en framgång.

     
  2. Ultrastefan

    20 mars, 2016 at 23:09

    Tack för komplimangen, men det epitetet är jag så långt ifrån jag någonsin kan komma. Tar Du bort r:et i slutet kan jag kanske instämma… 🙂 /S

     

Kommentera

 
