RSS

CoaguCheck

16 Mar

Idag har jag varit på Östra Sjukhuset för en kort utbildning på instrumentet CoaguCgeck. Det är ett mätinstrument för att mäta det så kallade PK-värdet. Ett värde som visar hur fort blodet koagulerar. Som ätare av den blodförtunnande medicinen Waran måste jag åka upp till sjukhuset en gång i veckan för att lämna blodprov för att få fram detta PK-värde (eller INR-värde) och därmed få fastställt vilken dos av Waran jag skall ha. Dosen är väldigt individuell och varierar också beordrande på kost och andra faktorer. Nu med denna CoaguCheck i min ägo slipper jag detta rännande för blodprovstagning och jag kan göra det här själv. Jag skall dock ta blodprov på Östra tre gånger till samtidigt med min CoaguCheck för att se att de ligger på samma värden eller inom ett godkänt felintervall. Sedan kan jag köra på själv. En mycket välkommen apparat som kommer att spara mig en hel del tid (och även pengar).

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 mars, 2016 i Hälsa, Prylar

 

Kommentera

 
