RSS

Datorhaveri

03 Mar

Då var det dags igen. Min laptop i arbetsrummet klappade ihop igår kväll. Den skulle göra en omstart efter en uppgradering. Sedan kom det upp ett fel på skärmen att det var ett fel och att den diagnosticerar och därefter blåskärm. Jag har provat alla alternativ och lyckades få igång en DOS-skärm och med hjälp av gamla hederliga DOS.kommandon gräva mig ner i skrotet och hitta några loggfiler som berättade för mig att ”startreperarationen inte var kompatibelt med operativsystemet” och efter en hel del googlande (på min friska laptop) stod det klart för mig att detta i princip inte låter sig fixas utan jag måste göra en systemåterställning. Det enda som återstod av alla de alternativ jag hade provat.

Jag valde att köra varianten att behålla mina filer och fick till svar att det inte gick att göra. Då återstod en enda variant innan jag gör den ultimata blåsningen av hårddisken. Att backa Windowsversionen från 10 till 8. Nähäpp! Inte ens det gick att göra så nu återstår bara en enda sak (om det går att göra) – gör en total återställning.

Nu måste jag rädda min arbetskatalog där allt ligger och det håller jag på med nu. Jag plockade fram en gammal dator som vi har sparat för just sådana här tillfällen. Naturligtvis gick den inte att starta och vi hade inte kvar strömförsörjningen så jag fick rota fram en gammal nätsladd som gjorde att jag fick igång datorn. När den väl startade så fungerade inte musdrivrutinen (har provat ett antal olika) och det blev till att manövrera Windows med tangentbordet. Efter ett ändligt antal om och men har jag nu lyckat få igång det hela. Jag fick skruva isär den trasiga datorn, plocka ut den fallerande hårddisken och sätta den i en dockningsstation (ett av mina bättre köp på Kjell & Co som jag haft glädje av många gånger). Vilket jäkla meck!

När jag sedan gör återställningen av den trasiga datorn skall jag skyffla över allt kopierat från den ”handdrivna datorn” till en extern hårddisk.

Ja, ja. Lite nytta skall jag ha av att jobba inom IT-branschen men jag hade lagt tiden detta tar på något annat istället.

20160303_104424[1]

Den friska PC:n till höger, den handdrivna i mitten och eländet till vänster med dockningsstationen där hårddisken sticker upp.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 3 mars, 2016 i Datorer och webbsidor

 

Kommentera

 
