RSS

Early bird

23 Feb

Idag har jag för ovanlighetens skull inte cyklat till jobbet utan tagit bilen. Orsaken är att Unionen på Volvo skall ha årsmöte och jag är där som vald representant från vår sektion. Mötet kommer att hållas på en annan del av Volvo och inte ute på Arendal, vilket tvingar mig till att ta bilen. En sak märker jag direkt. Ganska löjligt egentligen. Men min stressnivå åker upp ett antal snäpp då jag kör bil trots att det inte är fråga om rallykörning. Jag vaknade av mig själv idag vid 5-tiden och var helt klarvaken och istället för att ligga och titta i taket kunde jag ju lika gärna kliva upp, vilket jag gjorde. Jag klädde på mig. hämtade matlåda ur kylen och gav mig av. Men när jag satt där i bilen och rullade fram på en ganska glest trafikerad Götaled känner jag ändå hur stressen kommer krypande och jag kan banne mig inte förklara varför. Det här inträffar inte när jag cyklar. 7-8 morgnar av 10 känner jag inte för att klä på mig cykelkläder och jiddra på morgon men vis av erfarenheten gör jag det ändå. När jag sedan kommit ut genom porten är det som totalt bortblåst. Pendelcyklingen är inte bara att få lite extra motion, spara på bränslepengar och trängselskatt. Det är även den där känslan av frihet och avslappning. helt enkelt lite mindfulness i rusningstrafiken. Det finns verkligen många dimensioner i att pendla till jobbet på cykeln. Jag har verkligen varit ute i riktigt grisigt väder och i riktig kyla. Just på när jag sitter på cykeln i just den situationen är det inte kul och ändå är jag så nöjd när jag väl är framme. Cyklingen är i detta fallet oslagbar. Vi kommer till och med fram när det är snökaos, vilket både många bilar och kollektivtrafik gick bet på. Fast hade jag inte haft mer än kanske en mil till jobbet, hade jag nog ändå sprungit.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 februari, 2016 i Hälsa, Jobb, Träning

 

Kommentera

 
