RSS

Ett grymt härligt pass

21 Feb

Idag var ju vädret osedvanligt bra jämfört med hur det har varit och då timade jag fint med ett planerat träningspass. Det har ju inte varit mycket med träning den senaste tiden. Förra helgen var vi på resande fot och veckan som varit har endast bjudit på två ynkliga pendelcyklingar. Idag kändes det kul att gå ut på en runda och jag kände mig lite hungrig, vilket jag inte kan påstå att jag gjorde för två veckor sedan då jag gick ut på mitt senaste löppass, då iproppad statiner.

Men jösses vilken skillnad det var idag när jag var statinfri. Jag tog samma sträcka igen upp till Humlebadet – min favvorunda som är 11,1 km. Detta pass kändes grymt bra och jag kände mig bara mer och mer upprymd under passets gång. Det var inga som helst problem att springa och jag hade åter igen den där goa känslan av att det kändes som en dag på jobbet. Det var länge sedan jag kände så. Det fina vädret gjorde sitt till. Halvklart, där solen tittade fram då och då och det kryddades med 5 plusgrader. En frisk vind tog tag i ryggen på mig och föste mig lätt framåt och jag visste vad som väntade på hemvägen då jag skulle få denna vind rätt emot mig. Men tack vare mina motvindssessioner på Oljevägen så kändes det inte så farligt när jag väl fick känna av den. Den bekom mig faktiskt inte så mycket. Pulsen låg stadigt på 80% av max och jag hade toppat med 85,5% av max under passet. Alltså hade jag hållit ett bra och jämt tempo. Men tittar man på snittiden per kilometer så är det inget märkvärdigt – 7:35 per kilometer. För mig var detta riktigt bra och det är där jag ligger. Jag kommer nog med lite mer kontinuitet att ta mig under 7 minutersribban vad det lider. Men min trasiga aorta tillåter inte intervaller eller liknade explosioner, vilket jag inte saknar eftersom jag aldrig har gillat intervallträning. Jag är en kilometernötare och kommer så att förbli.

Under den sista kilometer finns en raksträcka på ca 350 m som går ut med ett radhusområde. När jag sprang på denna raka kunde jag se hur marken blev röd och vallen till vänster blev den läktare och helt plötsligt befann jag mig på Stortorget i Kalmar och sprang mot målet. Vilken härlig visualisering det blev! Det här har jag saknat och idag blev det ett riktigt lyft. Det var det här löppasset jag har längtat efter så länge och nu känns det riktigt gôtt – ända in i själen. Jag visste väl att det skulle vända någon gång.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 21 februari, 2016 i Träning

 

2 svar till “Ett grymt härligt pass

  1. Örjan Mattsson

    28 februari, 2016 at 00:22

    Av olika anledningar så är det länge sedan jag var in på din blogg.

    Gillar vad jag läser. 🙂

    /Örjan

     
    • Ultrastefan

      28 februari, 2016 at 17:29

      Hej Örjan! Kul att Du är tillbaka! Har saknat Dig! 🙂 /Stefan

       

Kommentera

 
