RSS

Lönlös diskussion

19 Feb

Detta med att ha hjälm på sig när man cyklar. En del ufon har ju inte fått in detta i skallen eller rättare sagt på skallen. Men jag blir verkligen förbluffad och beklämd när det finns starka krafter inom cyklistkåren som lägger ner en enorm energi på att göra motstånd mot en eventuell lag som gör det obligatoriskt att bära hjälm under cykling. I en Facebookgrupp brukar denna fråga komma upp med jämna mellanrum och då bryter kalabaliken ut. Den ena efter den andre finkammar Internet efter undersökningar som stöder deras teorier och för att man har avskaffat hjälmtvånget i Australien så skall det naturligtvis inte göras här. Det är ju en katastrofal inskränkning av den personliga friheten eller som man föredrar att säga i dagens PK-Sverige – man känner sig kränkt.

När jag ställde frågan vad det är som är så hemskt med att bära en hjälm fick jag inget som helst vettigt svar. Det första var en motfråga: ”vad är det så hemskt med att cykla barhuvad?” Tjena! Näe! Det är inte hemskt och så länge man håller sig upprätt och rullande så är det inget farligt. Men går man omkull och daskar i skallen då är man inte lika stor i käften. Sedan tyckte jag att man i så fall skulle vara konsekvent, ta bort hjälmtvånget för barn, mopedister och motorcykelåkare, för det är ju inte farligt att åka utan hjälm. Detta med barnen kommenterades inte, men mopedister och MC-förare var ju en annan sak. De kör ju så mycket fortare. Men hallå! Går man omkull i 10 km/h, 20 km/h, 30 km/h eller över och daskar i skallen, då blir det skador. Det inser även en förståndshandikappad blåmanet. Jag säger inte att en hjälm skulle ge ett 100-procentigt skydd men det ökar chanserna att slippa svåra skallskador drastiskt. Detta vill alltså vuxna människor till varje pris undvika. Jag har identifierat en ny grupp människor – vuxna i trotsåldern. Men jag fick ett genomgående argument: om hjälmtvång skulle införas så kommer allt färre att cykla. Oh my god! För min del innebär det att det kommer att vara färre dumskallar ute i trafiken. Alltså tycker jag att det är en bra lag. Men fortfarande är detta ett väldigt vagt argument. Då kommer den ytterst korkade jämförelsen med bilar. Ingen som kör bil bär hjälm (förutom rally- och racerförare) och då stämmer ju det nyssnämnda argumentet. Bilåkandet har ju faktiskt ökat.

Jag har fortfarande inte fått ett säger ett enda vettigt argument till varför man inte skall bära hjälm under cykling. De jag ovan har redogjort räknas inte som vettiga argument – långt därifrån. Sedan kom ju detta med att låt de som vill slippa hjälm då och de som vill använda hjälm kan göra det.Och längre än så har kommer man väl inte i denna debatt som mer och mer går ut på att ha rätt till varje pris och bevaka sina positioner som man gjorde i Verdun för ganska exakt 100 år sedan.

Det säger jag. I min värld kommer jag alltid att betrakta en cyklist utan hjälm på huvudet som en urbota idiot och dumskalle. Sedan får ni säga vad ni vill. Cyklar jag förbi en hjälmlös cyklist som dragit i backen och slagit i huvudet skall jag naturligtvis stanna, hjälpa till och kalla på ambulans, men jag kommer samtidigt inombords att gapskratta åt denne. Ja, det låter hårt men jag har ingen empati för folk som skall hävda sitt oberoende med dumhet, typ jag gör som jag vill. De får ta mig fan ta konsekvenserna av sitt handlande och man skall inte komma och gnälla i efterhand. Jag vet att hjälmen skyddar och har en vän som kört omkull eller rättare sagt blev rejält påkörd. Han hade varit lindrigast invalid idag om han inte hade haft hjälmen. Så jag låter andra fortsätta debatten, själv inser jag att det inte går att diskutera med idioter.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 februari, 2016 i Åsikter

 

Kommentera

 
