RSS

Från en ytterlighet till en annan

28 Jan

Igår efter jobbet gick det undan på hemvägen. För första gången lyckades jag ligga på över 21 km/h i snitt med dubbdäck. Cyklade hem på timman jämt. Förvisso hade jag en ganska bra medvind som kom snett bakifrån plus att det var ren och fin asfalt, befriad från snö och is. Klart mycket roligare än att behöva lägga en och en halv timma på att kämpa sig fram. En och en halv timma plus ytterligare 5 minuter var det jag fick spendera på morgonens färd till jobbet. Hel-e vilken motvind. Hade vindbyar mellan 22 0ch 24 m/s. Det tog faktiskt längre tid än när jag cyklade ut till jobbet i snön förra veckan. Uppe på Göta Älv-bron fick jag parera många vindkast när vinden (som då kom från sidan) tog tag i mig och cykeln. Min tanke var att när jag väl kom upp på brokrönet så kunde jag vila utför. I helsicke heller! Jag var tvungen att trampa nerför också och kom upp i drygt 25 km/h där jag annars brukar ha en toppfart av 45 km/h. Denna morgon fick jag ingenting gratis, inte det minsta. Av den anledningen var jag tvungen att mentalt förbereda mig på vad som väntade på Oljevägen eftersom jag fick ganska starka förvarningar. Mycket riktigt drabbades jag av vädrets fulla kraft. Där är det öppet och det finns inget som dämpar vinden där. På rakan trampade jag stundtals framåt i 10 – 12 km/h, där jag normalt ligger i 25 utan att förta mig. Den klart långsammaste cyklingen till jobbet, ever! Men jag gjorde det och en ganska tagen Stefan tog sig in i omklädningsrummet för dusch och ombyte. Efter att ha tagit en FitLine Restoreate och en burk kvarg så blev jag som ny. Inför hemfärden är jag inte det minsta orolig eftersom det vankas medvind hem och den bör vara lite starkare än gårdagens så jag får väl se det som belöningen för att jag plöjde mig igenom vinden på väg till jobbet.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 28 januari, 2016 i Träning

 

Kommentera

 
