RSS

Ute i blåsväder

25 Dec

Dagens stora begivenhet blev en löptur. Detta blev den första löpturen sedan den 22 november. Jösses! Vilket slarv. Det enda jag kan säga till mitt försvar är att jag har cykelpendlat ganska mycket och helgerna har ägnats åt julstädning och att få allt på plats innan julen, då fick löpningen stå åt sidan lite. Jag skall också villigt erkänna att jag var ganska sliten sista veckan av pendelcyklandet.

Men idag blev det äntligen av. Eftersom det var ett tag sedan sist så beslöt jag mig att ta det lugnt och nöjde med med Kåhögsrundan. Jag sprang i mitt vanliga ”bekvämtempo” och skall nog fortsätta med detta, med tanke på min aortadissektion. Det kändes en del i framsida av låren, kanske lite ovana, dock inga problem att springa. Motvinden ute på Lexbyfälten var stark men påverkade inte så mycket ända. De första kilometerna var en riktigt stel och seg historia. Inte så konstigt kanske. Det ömmade lite i mitt högerknä men störde inte och det försvann efter ca 10 – 15 minuter, antagligen hade produktionen av ledvätska kommit igång. När jag kom ner till Lexby igen och hade passerat under Porthällatunneln, vek jag av åt höger och in på en helt nyanlagd slinga som gick utmed en innan orörd del av Säveån. Nu var det lite tungsprunget där eftersom vägen bestod av grus/sand och den kommer att asfalteras. Den ledde ner på Lexbysidan till Partille station och sedan blev det GC-banan därifrån och hemåt. Denna nya stig kommer att ingå i den blivande nya stads- och generationsparken. Mätningen visade att denna nya slinga är total 1,35 km. Totalt blev det 7,80 km i ett mycket blygsamt 7:45-tempo och min snittpuls låg på 81,5% av max. Så bortsett från ömheten i framsida lår så kändes det trots motvind, stundtals mjukt och sandigt underlag riktigt bra. Det borde inte bli några större problem att springa Sylvesterloppet på nyårsafton även om det inte går snabbt.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 25 december, 2015 i Diverse, Träning

 

3 svar till “Ute i blåsväder

  1. Josef Boberg

    25 december, 2015 at 17:17

    Träna si eller så har jag aldrig gjort – men en timmes promenad i lugnt tempo har jag i stort sett varje dag unnat mig sedan mitten av 1970-talet.

    Dans på parkett har jag till och ifrån flitigt roat mig med sedan 1956 – och särskilt under de senaste ca fem åren. Ikväll blir det Stensons orkester i Ramshall, Veinge.

    Det här med dans på parkett är rätt märkligt – därför att danssträckan under en kväll blir 1,5-2 mil – utan att hen blir trött – ifall hen dansar alla danserna under kvällen – ifall musiken spelas med måttliga = mänskliga ljudnivåer = ej över 80 dB(A).

    Som om några månader halvvägs 150 år LivsErfaren – så är det så att jag har ej ont någonstans och äter inga mediciner. Det skyller jag bl a på mina dagliga promenader och dansen.

    Det här med hård träning – sliter det ej på kroppen ?

     
    • Ultrastefan

      25 december, 2015 at 19:07

      Hej Josef,
      Självklart sliter hård träning på kroppen. Därför är vilan mycket viktig. Jag har varit slarvig med vila tidigare men nu är åren börjar samla på sig så har jag också gjort insikten att jag inte är någon Tarzan längre. /Stefan

       

Kommentera

 
