RSS

Dubbdäckspremiär

14 Dec

Att kränga på dubbdäcken igår var verkligen värt besväret. Det hade nog kanske kunnat gå med vanliga däck men jag hade fått ta mycket längre tid på mig i så fall. Det var sandat, dock inte överallt och på raksträckorna är det ju inga problem, men så fort jag kom till ett ställe där jag skulle svänga, exempelvis över en gatan, så var det inte sandat i dessa svängar och vad tror ni det fanns där? Just det! Is. Av säkerhetsskäl höll jag mig denna morgon enbart uppe på cykelbanor. Det var bara Marin Anderssons gata jag cyklade på. Jag tycker det var att utmana ödet då stissiga Göteborgsbilister inte fattar att vinterväglag råder och de fortsätter att köra som om det vore sommar. Det är ju likadant alla vintrar och att man aldrig lär sig detta går utanför mitt förstånd. Färden tog ca 1:16 – ungefär samma tid det skulle tagit med lite lagom hård motvind. Det var inga problem med cyklingen och jag gick ner på mellanklingan så jag kunde cykla lite ekonomiskt och hushålla med krafterna. Jag vill ju inte ta ut mig inför torsdagen. Att cykla på dubbdäck är något trögare (naturligtvis) men det är inte så farligt ändå nu när jag har maxtryck i däcken. Däremot kan jag tänka mig att det blir lite värre då jag måste släppa ut ett par kg för att få alla dubbar att nypa. Sammanfattningsvis måste jag faktiskt säga att det var en riktigt trevlig cykling i morse med ca 4 minusgrader och en svag vind. Rätt klädd var jag och jag frös inte det minsta.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 14 december, 2015 i Diverse, Träning

 

Kommentera

 
