RSS

Två delmål uppnådda!

22 Nov

Denna dag konstaterade jag när jag vaknade att det är exakt 1 månad kvar till Vintersolståndet, sedan vänder det och går mot ljusare tider (sakta men säkert). Jag har även följt 48 timmarslöparna till deras målgång där de sprungit på Bislett. Jösses vad avundsjuk jag är och vad jag saknar den tävlingen. Att springa på Bislett är något speciellt och det brukar alltid vara ett trevligt arrangemang.

Nu får jag nöja mig med att springa hemmavid och idag var det dags för ett löppass. Det var ut på min vanliga Kåhögsrunda men idag förlängde jag den och fortsatte ner till centrala Partille och tillbaka. Nästan hemma vek jag av in på min gamla ultraintervallsbana. Det blev ett underbart löppass i 3 minusgrader och med en måttlig vind. Redan från början kändes det lätt och geschwint. Inga som helst problem. Andningen kändes bra och pulsen låg på en perfekt nivå. Redan efter en kilometer kom de första endorfinkickarna, precis som i gamla tider och jag kände redan då att detta inte kunde gå fel. Ganska snabbt bestämde jag mig för att töja rundan och testa en längre distans. Vid 6 kilometer kändes det fortfarande jättebra och jag bestämde mig för att istället för att springa ner under Porthällatunneln och hem, för att fortsätta till Partille station. Det skulle ge mig drygt 8 km.

Vid Partille station bestämde jag mig för att dra vidare ner till rondellen vid Kung Göstas väg och vända tillbaka utmed Säveån. När jag kom tillbaka till Kyrkbron och var nästan hemma tog jag ett nytt beslut att vika av in på min ultraintervallsbana. Då hade jag sprungit 8,5 km och kände mig oförskämt pigg. Jag rundade OK/Q8-macken och sprang hemåt med ett leende på läpparna. En underbar känsla fanns i kroppen under hela passet. Och hemma vid porten då jag stoppade klockan, hade jag sprungit 10,39 km. Äntligen ett tvåsiffrigt pass som dessutom kändes kanonbra. Tiden blev blygsamma 1:16 vilket innebär 7:21/km. Snabbt för mig och jag hade legat på 83,2 % av min maxpuls. Det är så här mycket min kropp orkar med. Det viktigaste är att känslan av passet är bra, vilket var fallet idag.

Med dagens pass nådde jag ett delmål – att springa minst 10 km innan december. Det andra delmålet gör mig och überglad. Jag är nu under 90 kg. Vågen svängde in på 89,3 kg. Yess! Vilken söndag, va!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 22 november, 2015 i Diverse, Hälsa, Träning

 

2 svar till “Två delmål uppnådda!

  1. BiaTigger

    22 november, 2015 at 17:14

    Kul, Stefan! Grattis! 😀

     

Kommentera

 
