RSS

Trafikinsikt

05 Nov

De senaste två dagarna har jag ”degraderat” mig till bilist av olika skäl. Jag körde från Packhusplatsen upp till Sahlgrenska via Rosenlund och försökte se det hela ur bilistens synvinkel. Det har verkligen blivit bra med alla nya cykelbanor. Eftersom jag själv är pendelcyklist så försökte jag nog ha lite koll på cyklister och alla banor. Nu måste jag erkänna det var inte lätt. Det var mörkt och det småregnade. Jag hade verkligen svårt att hålla koll på alla korsande banor och var vägen gick (jag kör ju normalt inte där). Att sedan se cyklister utan lyse och reflexer gjorde verkligen inte saken bättre.
Insikten jag gör av detta är att det inte alltid är lätt för andra trafikantgrupper (i detta fall bilister) att se oss cyklister i alla lägen och kanske är lite svårare än vad vi kan tro stundtals. Därför anser jag att vi som trampar runt på två hjul också måste anstränga oss och underlätta. Vi måste ha på oss kläder som syns, helst i reflekterande material. Vi måste ha bra lampa fram (utan blinkande vitt sken) och en bra lampa bak. Vi måste göra allt för att synas. Vi måste också sakta ner i korsningar och överfarter och försöka interagera med övrig trafik och övrig trafik måste interagera också. Speciellt i dessa mörka tider. Jag insåg idag ganska tydligt att det inte bara är en bra infrastruktur som skall till utan samarbete för att skapa både bra säkerhet och trivsel. För att dra mitt strå till stacken så skall jag se till att vara synlig utöver det vanliga och försöka föregå med gott exempel, följa trafikbestämmelser etc. Så när nästa arga insändare kommer som ondgör sig över dessa förfärliga cyklister, så kan jag lugnt exkludera mig från den utpekade gruppen eftersom jag då vet att det där rör inte mig. Är jag ute och cyklar?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 5 november, 2015 i Diverse

 

Kommentera

 
