RSS

Diagnoslöpning

27 Sep

Tjoho! Idag har jag varit ute och sprungit lite. När jag vaknade hade jag ingen speciell lust (börjar jag bli lat. Men min devis – make a plan and stick to it – tog dock överhanden. Jag hade planerat en löpning idag, så det så! Och det blev det första löppasset sedan den 10 augusti så jag tog det lugnt och nöjde mig med min 6,3 km långa slinga runt Kåhög. Syftet med övningen var att känna lite på vänster knä som jag har problem med och som jag skall få undersökt måndag den 5 oktober. Vädret kunde inte bli bättre. 16 grader och en klarblå himmel med en svag vind. Det var bara att tacka och ta emot.

När jag väl satte igång kunde jag snabbt konstatera att det fanns muskelgruppen som inte varit aktiva på länge och det var lite stelt och stappligt. Men efter 1 – 1½ km började jag lea upp mig. Jag var mycket uppmärksam på mitt vänster knä och vid minsta lilla antydan var jag också beredd att avbryta det hela, men det kom inga som helst protester från den kroppsdelen. Jag vet från min förra mensiksejour att jag kunde springa längre sträckor och så kom värken surt efteråt. Fast inte denna gång. Värk och ömhet lyste med sin frånvaro. Lite häpen över detta blev jag för när jag var ute med LEK-gänget och gick i onsdags så kom värken. Nu kändes detta löppass lite mer ”som en dag på jobbet” (faktiskt) även om farten inte var hög men det kommer med lite mer regelbundenhet. Idag snittade jag i 8:08 tempo på 84% av maxpulsen, så jag tog ju i alla fall i lite. Det får jag dock leva med när jag har en trasig kroppspulsåder. Jag vet ändå att det kommer att krypa ner i snittiderna när jag väl vågar släppa på löparbromsen och jag tänker inte släppa den förrän jag vet hur det står till med knäleden. Fram tills dess iakttar jag försiktighet. Cyklar mest och lägger in något löppass här och där.

Sammantaget var det ett bra pass som jag var mycket nöjd med och lite positivt överraskad att det ändå gick ganska bra att springa trots att det var ett bra tag sedan. Cyklingen har gjort underverk.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 september, 2015 i Rehab & skador, Träning

 

Kommentera

 
