RSS

Riktigt stökig cykling

17 Sep

Vilken jäkla stökig cykling det blev i morse. Det verkar som att det är omställningsproblem i klädsel och uppförande. Personligen misstänker jag att huvuddelen av de jag mötte är sommarcyklister som går mot säsongsavslutning. Jag kan nämna att jag, trots min tidiga cykling, såg många cyklister. Och en väldigt stor del av dessa, jag snackar tvåsiffrigt antal, hade ingen hjälm, helt mörkklädda, ingen belysning, inga reflexer och inte ens en reflexväst på sig. Jag var faktiskt nära att krocka med en på Herkulesgatan. Jag såg inte fanskapet. Han dök upp från ingenstans. Mörkt klädd och mot mörk bakgrund. Allvarligt talat. Vad fan är det som är så himla svårt att dra på sig en reflexväst? Ta på sig en hjälm? Och fixa fram belysning? Det finns till det sistnämnda mycket enkla, billiga och bra grejer. Går en sådan idiot i backen kan jag tyvärr inte känna minsta empati. Är man så jäkla dum får man faktiskt skylla sig själv. Sedan får vi andra cyklister som sköter oss, har på oss rätt saker och gör så att vi syns, klä skott för intelligensbefriade artiklar och insändare i tidningarna, där man på äkta svenskt manér drar en hel trafikantgrupp över en kam. Så, sorry. Jag hyser inte minsta empati för dessa idioter och än mindre för dessa idiotiska författare till artiklar och insändare. Varför skall jag göra det? De visar ju ingen empati eller förståelse själva. Och jag tänker inte stå med näven knuten i fickan och ta emot skit för att en del totalt vägrar att utnyttja den där grå massan som sitter monterad längst upp på människokroppen, strax under håret.

När jag kom upp på Kruthusgatan och når fram till Skansen Lejonet, står en bil från ett vaktbolag parkerad vid den stora vändplanen. Naturligtvis hade den tomt kört bilen halvvägs upp på cykelbanan och naturligtvis fick jag ett möte där (jag saktade ner så att han kunde passera). När jag passerar sitter det en snubbe där och jiddrar med sin mobiltelefon. Gaah!! Nå väl! Efter ytterligare några hundra meter skulle jag ha passerat över en järnvägsövergång men där hade ett rött tåg parkerat. Ja! Parkerat! Jag såg inget folk på tåget och jag såg ingen i lokförarhytten och tåghelvetet stod rätt över järnvägsövergången. Knack! Knack! Någon hemma!? Jag fick vända tillbaka och cykla ut på själva Kruthusgatan och när jag nådde fram till övergången stod det och blinkade rött så att även bilar hade blivit tvungna att stanna. Det tåget hade lika gärna kunnat stanna ett tjugotal meter tidigare eller köra förbi och stanna. MTR tror jag att bolaget heter. Hur skall jag våga åka med dom när de har sådan ufon som kör deras tåg?

Som grädde på moset blev jag borta vid Herkulesgatan välkomnad av en rejäl motvind som gjorde mig sällskap hela vägen ut till Arendal. Motvinden blev allt starkare och borta vid Arendals skans var den så hård att jag endast kunde ta mig fram med kraftig sänkt fart. Jag var nere i 7 km/h och tog verkligen i. Så denna morgon cykling blev minst sagt en väldigt stökig tillställning på många sätt. Men fram kom jag!

vlcsnap-00008

Och det är ju ”jättetrångt” på den vändplatsen…

vlcsnap-00010

Och här har begåvningsreserven parkerat…

vlcsnap-00011

…och även sett till att spärra Kruthusgatan med att lösa ut trafiksignalerna.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 17 september, 2015 i Träning

 

Kommentera

 
