RSS

Kamp mot igångsättningsmotståndet

06 Jun

Jag hade en tanke på att starta i nationaldagsloppet på cykel idag men när jag vaknade klockan 11 idag kunde jag snabbt och effektivt slå den tanken ur hågen (starten gick kl 9). Det var en mentalt mycket trött Stefan som vaknade denna dag trots 11 timmars sömn och som inte hade det absolut minsta lilla lust att hoppa på någon form av fysisk träning. Jag hade ändå innan bestämt för att träna denna helg med vad det nu kunde bli och så ville jag att det skulle bli. Därför kom de första timmarna denna dag att bli en lång kamp för att övervinna ett igångsättningsmotstånd av grov kaliber och en mental trötthet som jag vet lurar mig. Jag vet ju att när jag kommer ut är det inga problem.

När jag till slut knäppte bort den lille jäveln på vänster axel och kom ut kunde jag konstatera att det inte var några problem. Jag lade mig i mitt bekvämtempo och lufsade på. Rent orkesmässigt var det absolut inga problem och jag kunde under turen konstatera att detta siter i skallen. Det kändes ansträngningsmässigt bra och jag behövde aldrig kämpa. Men för säkerhets skull körde jag den korta Kåhögsrundan på 6,4 km. Jag måste på något sätt komma till rätta med denna trötthet och även skruva upp träningsdosen ett snäpp om jag nu skall klara Kalmar Ironman. så jag kom ut, jag sprang och jag gjorde det jag hade förutsatt mig att göra. Sådana här små segrar över det mentala är viktiga och hjälper mig i kampen för att komma tillbaka på banan. Jag sprang i ett ganska behagligt väder. Ett regn hade precis dragit förbi och det blåste en mild och måttlig. Temperaturen var 17 grader, bra löpväder med andra ord. Nu känns det bra.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 6 juni, 2015 i Träning

 

Kommentera

 
