RSS

Ut i duschen

07 Maj

Morgonens cykling till jobbet blev en upplevelse som heter duga. När jag kom på utsidan med cykeln och skulle starta så var det nästan som om jag skulle klivit in i en jättelik dusch. Det spöregnade, men jag hade på mig regnstället så regnet orsakade inga problem för mig men vinden. Vid starten i Partille var det mer eller mindre vindstilla men vinden tilltog ju mer jag cyklade. Efter Hjalmar Brantingsplatsen, på Herkulesgatan, blev den allt mer kännbar. Nu hade jag både motvind och motregn. Trottoarsjön vid Inlandsgatan (se bild från gårdagens inlägg) var kvar och hade blivit större. Tempot gick ner allt mer och när jag var framme och cyklade parallellt med Öckeröleden (väg 155) var det nu rejäl vind som naturligtvis visade sitt rätta ansikte på Oljevägen men regnet hade i alla fall upphört nu. Jag hade på denna plana sträckning svårt att hålla 20 km/h. Än värre blev det när jag svängde in på Arendals allé. Då blåste det så hårt att jag på helt plan mark var tvungen att växla ner till mellanklingan och farten var då ner i 12-14 km/h. Den sista biten fram till cykelparkeringen var vinden i ett stort crescendo. Jag stod nästan stilla (kändes det som) och farten var inte mer än 9 km/h trots att jag tog i utav helsicke. Denna sista kilometer av cyklingen tog verkligen musten ur mig men jag överlevde ju det också. Duschen efter i varmt vatten var gudasänd.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 7 maj, 2015 i Träning

 

Kommentera

 
