RSS

Distanscykling

05 Apr

Kenneth (min medryttare till jobbet) och jag hade kommit överens om en femmilare denna dag. Ingen av oss hade lust att kliva upp i svinottan utan vi nöjde oss med att stämma träff kl 11. Dagen bjöd på ett fantastiskt fint väder i form av strålande sol och nästan ingen vind. Det enda vi kunde anmärka på, var att det kunde varit några plusgrader varmare mot de 11 plusgrader vi hade idag. Då hade vi kunnat köra i kortbrallor. Men med tanke på hur vädret har varit den senaste tiden så var dagens väder en höjdare. Vi cyklade bort mot Jonsered och vidare mot Lerum. Där mjukade vi upp i backarna. Vidare genom Lerum på den parallellgata som går utmed E20 fram till Stenkullen där vi tog in på vägen mot Härskogen/Landvetter. Denna vägsträckning är INTE flack! Redan från start ”välkomnades vi av en jättebacke – brant och lång. Sedan var det upp och ner hela tiden tills vi kom ut på vägen mot Landvetter (vi körde ungefär samma bansträckning som 6-mils-banan på Nationaldagsloppet). Detta jobbiga segment är 10,5 km. Väl framme vid Landvetter tog vi av stora rondellen och ner mot Mölnlycke, utmed Landvettersjön. Från Landvettersjön tog vi nya Öjersjövägen tillbaka mot Partille, med konstant stigning hela vägen upp till Öjersjö/Kåsjön i 2,5 km. Strax efter Kåsjön skiljdes Kenneths och min väg, då han vek av till sin bostad några 100 m från vår väg och jag fortsatte hemåt. Och det var minsann en trevlig resa, för det gick nerför hela tiden. Sista biten – på Tingsvägen (som är hastighetsbegränsad till 50 km/h och har en snittlutning på 10%) gick det undan. Halvvägs ner närmade jag mig ett övergångsställe med fartmätning. När jag närmade mig uppmanade mig en ljusskylt: SAKTA NER! Jag tittade på min mätare och så att jag låg på 54 km/h (jag kände mig ganska nöjd inombords, även om jag var olaglig. Väl nere för backen, var det ca 2 km enkel transportcykling hem. Väl hemma kunde jag konstatera eter att ha konsulterat min Garmin att jag hade cyklat 52,75 km och avverkat 463 höjdmeter. Jag kan väl säga att dess höjdmetrar låg mycket väl samlade och koncentrerade i form av långa och branta backar. En jobbig men mycket fin tur var det i alla fall. Den var jag nöjd med.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 5 april, 2015 i Diverse

 

Kommentera

 
