RSS

Blåsig pendelcykling

23 Mar

Dagens pendelcykling till jobbet blev verkligen en upplevelse. Dubbelpasset från igår satt i lite grann och denna morgon bjöd inte på några fina cykelupplevelser. Det började redan innan jag gav mig ut på cyklingen för jag hittade inte min regnjacka men beslöt mig att köra ändå. Den får hänga på tork i omklädningsrummet istället. Jag hittade regnjacka senare när jag kom fram till jobbet – pisseblöt – den hade legat längst ner i min cykelväska i en separat påse. Grrr…   Ganska omgående efter det att jag hade startat började regnet eller rättare sagt det snöblandade regnet. Det var en plusgrad ute så något vårväder var det inte att snacka om. Som lite grädde på moset hade vi en klockren och hård motvind, ca 15 m/s som kändes av på alla sträckningar, även de segment där det finns annat som tar vinden. Denna morgon var den hård och skoningslös och vi fick trampa i nerförsbackar också, det var ingenstans det fanns möjlighet till vila eller återhämtning. Den värsta prövningen är de sista 5 kilometerna då vi är mer eller mindre totalt exponerade för all motvind. Speciellt Oljevägen. Detta och allt snöblandat regn gjorde att färden till jobbet idag inte blev så angenäm.

Jag har kollat in vädret för eftermiddagen och den säger fortfarande samma sydvästliga vind och samma vindstyrka, vilket då borgar för en behagligare hemresa, enligt samma prognos skall det inte regna lika mycket. Jag var ganska bra sleten när jag kom fram. Vi hade snittat 17,7 km/h men det kändes under cyklingen som om det hade gått ännu långsammare. Nu är jag bra återhämtad. Är det något jag är bra på så är det återhämtning. Dessutom är det mentalt stärkande att ha genomfört ett pass av denna kaliber och jag kan ju inte alltid ha bra väder när jag skall till jobbet. Planen är att pendelcykla idag, imorgon och på onsdag. Vila torsdag och fredag inför min 12 timmars spinning på lördag.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 mars, 2015 i Träning

 

Kommentera

 
