RSS

Kardiologsnack

18 Feb

Jag vet inte vad som händer med mig, men jag har precis vaknat upp idag. Groggy som en klubbad säl, efter att ha sovit jätterhårt, men samtidigt inte. För en gång skull har jag inte haft några mardrömmar. Jag ser det som ett tecken på att Cordaronen börjar försvinna ut ur kroppen. Väldigt konstigt det här och nu när jag vaknar känner jag mig inte så där himla utvilad ändå. Jag ser verkligen fram emot LEK ikväll och få lite fresh air i motionsspåret Hjällbo.

Igår ringde min kardiolog (som behandlat mig för hjärtablationen). Han sa att han hade tänkt att träffa mig vecka 5 och var förvånad att jag inte fått en kallelse. Men jag är inte förvånad eftersom kardiologen drabbats av en massa sjukskrivningar, som jag berättat om tidigare. Men han konstaterade att det var nog lika bra. Eftersom jag fortfarande gick på Cordarone så kan det vara svårt att avgöra om jag blivit bra från hjärtablationen eftersom Cordaronen håller igen hjärtrytmen och då går det ju inte att avgöra om ablationen gick bra eller om Cordaronen gör sitt jobb efter en misslyckad ablation. Där är jag starkt benägen att hålla med honom, för jag har haft liknande funderingar. Han ringde först och främst för att jag hade ställt en fråga om hur jag skall göra med min blodförtunnande medicin – Pradaxa – som jag gick ner i dos på i samband med att jag började med Cordarone. Nu skall jag gå upp till ursprungsdos igen.

Han hade sett mitt besök på sömnmottagningen och noterat sömnapnén och att jag skall prova CPAP. Vi hade en intressant diskussion om detta. Det visar sig att mina sömnapnéer, de centrala apnéerna som styrs av nervsignaler till hjärtat, mycket väl kan vara en orsak till mina återkommande arytmier. Han tyckte inte heller det var konstigt att jag hade arytmier och sömnprolem efter att sett sömnutredningen. Han kunde ju konstatera att jag har under min nattsömn hade haft andningsuppehåll under 20% av min totala sovtid. Sådana fakta ger lite rysningar.

Hur som helst kom vi överens om att vi kör ett återbesök om ca 3 månader. Då kan man se om jag fortfarande har arytmier och om ablationen har lyckats utan någon påverkan av Cordarone. Det tycker jag var ett klokt beslut. Striden går vidare…

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 18 februari, 2015 i Hälsa

 

Kommentera

 
