RSS

Vem gör vad?

10 Feb

Vem gör vad? Jag ringde kontaktpunkten på Västra Götalandsregionen för att få klara ut hur min senaste hjärtablation i november förra året. Det där visade sig bli en svår nöt att knäcka, för de visste inget. Men den jag pratade med var väldigt pro-aktiv och röjde runt.

Lite sjukhusbyråkrati. Efter den tredje hjärtablationen (mars 2014) var det fortfarande riktigt stökigt och jag hade i princip klippkort på el-konverteringar. De på Östra tröttnade på det här och sa att ablationen måste göras om (ingen svår slutsats att dra). Det hade skrivits remisser till hjärtmottagningen på Sahlgrenska om detta och som entydigt sa: Stefan skall göra om hjärtablationen. Remiss anländer till Sahlgrenska och ett ufo till läkare på kontaktpunkten bestämde att jag måste avlägga ett besök på hjärtmottagningen där innan jag sätts i kö. Väntetid… när besöket väl blev verklighet, bystämdes det att jag skulle göra om hjärtablation (därmed startades vårdgarantin om igen) och för att komma in i vårdkön för att verkligen få utföra denna hjärtslöjd skrev en ny remiss (av Sahlgrenska) och i november (den 4:e) var de alltså inne och brände i pumpen för fjärde gången. Då fick jag reda på att detta skulle följas upp tre månader senare, vilket passerades för en vecka sedan. Och jag hade inte hört flaska från dem. Eftersom jag på grund av Cordaronen gick ner i dos på min Pradaxa (blodförtunnande ungefär som Waran) och nu tagit bort denna medicin (jipiii!) vill jag veta om jag skall gå upp till min ursprungsdos igen. Jag tycker det är ganska viktigt. Alltså vill jag ha en uppföljning.

Så denna sköterska på kontaktpunkten röjde runt och fick fram att det kunde röra sig om Östra sjukhuset. Kopplade fram mig snabbt och lätt (blev mycket positivt överraskad av denna pro-aktivitet). Väl framme på Östra kunde de bena ut att det var där uppföljningen skulle göras. Till slut hittade de mig på en väntelista till en kardiolog där, men inget datum. Så jag står på en väntelista, vilket innebär att jag vet att jag kommer att följas upp, men inte när. Det där kan ju dröja flera månader till. Jag lär väl hinna med att springa 6 timmars i Skövde innan dess. Där ser man…. Striden går vidare…

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 10 februari, 2015 i Hälsa

 

Kommentera

 
