RSS

Korttidsfasta

17 Jan

Nu har jag beslutat mig för att köra en korttidsfasta. Jag startade idag kl 12:00 och jipport skall pågå fram till och med imorgon, kl 12:00, dvs. i 24 timmar. Jag blev lite inspirerad när jag läste i Jonas Coltings blogg ett inlägg han hade skrivit om detta. Hur som helst det går i alla fall ut på att inte äta fast föda under 24 timmar. Bara vätska, som i mitt fall kommer att bestå av vatten, min detox-kur och ett par koppar kaffe.

Som Jonas skriver är detta inte någon som helst slags bantningskur, utan den skall ge andra effekter så som (saxat från Jonas blogginlägg):

”Anledningarna till, och de positiva fysiska effekterna av fastan är många:

-obefintliga insulinnivåer vilket reglerar aptit och metabolism

-en jämn energinivå under hela dygnet

-fettförbränningen ökar dramatiskt, inte minst under frånvaron av insulin

-viktminskning

-tillväxthormon; hGH, utsöndras i högre grad än annars

-man bryter fixeringen vid mat eller vissa livsmedel

-man lär sig känna igen hunger och aptit och att undvika det rutinmässiga ätandet som görs per automatik oberoende av mättnad.

-matsmältningen får vila och blodflöde dirigeras till andra delar av kroppen

-produktiviteten i övriga livet ökar när ”allt” inte handlar om mat och ätande”

 
1 kommentar

Publicerat av på 17 januari, 2013 i Hälsa/Rehab/Skador

 

Ett svar till “Korttidsfasta

  1. beingjonas

    17 januari, 2013 at 18:31

    Middag till middag är en bättre periodisering, men hoppas det går bra ändå!

     

Kommentera

Logga in med någon av dessa metoder för att publicera din kommentar:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: